mandag, august 21, 2006

Startproblemer

Nyhedsavisen har mistet momentum med JP/Politikens fremragende 24timer, og Berlingskes Dato der trods alt nåede at komme først på markedet. Alvorlig er også historien om Dagsbruns dårlige halvårsresultat der lægger driften af Nyhedsavisen i en fond med kun 30% ejerskab af Dagbrun, mens eksterne investorer skal stå for resten.

En PR-indsats til 03 svækker tilliden til Nyhedsavisen.

Alligevel tror jeg på den. Nyhedsavisen, der startede krigen, vil formentlig adskille sig redaktionelt med en regional profil (regionale tillæg). Som den eneste af de tre gratis husstandsaviser vil Nyhedsavisen koncentrere sig om kerneforretningen, mens de omkostningstunge funktioner tryk og distribution bliver lagt ud til underleverandører. Som den eneste ser Nyhedsavisen distributionen som en kilde til indtjening og ikke som en omkostning. Som den eneste udbyder kannibaliserer Nyhedsavisen ikke på andre produkter i virksomheden. - Og som den eneste avis har Nyhedsavisen et skandinavisk perspektiv, udgiveren er 365 Media Scandinavia, bemærk efternavnet.

Her er et unikt forretningskoncept der duer. Den store svaghed ligger et helt andet sted. Udgivelsen kan først starte når Konkurrencerådet har godkendt det fælles distributionsselskab med Post Danmark. Ud over langsommelighed og forsinkelse, betyder dette en risiko for ændringer i konstruktionen som er afgørende for udrulningens tempo og målrettethed.

Til gengæld kan de midlertidige finansielle problemer give plads til nye tunge investorer, først og fremmest Berlingske, men også en Schipsted eller en Bonnier får mulighed for at komme til fadet. Og det kan vise sig sat give Nyhedsavisen langt større styrke end det oprindelige forretningskoncept.

Der er rigeligt plads til en succes på markedet, sikkert også til to eller måske tre stræke, konkurrerende gratisaviser. Taberne skal findes blandt dagbladsmarkedets svageste, først og fremmest B.T. og Århus Stiftstidende, men hvem siger at både metroXpress og Urban overlever.

Ingen kommentarer: