onsdag, oktober 11, 2006

Smiley

Som en rutineret blogger fyrer du skytset af på få minutter. Alligevel indebærer hver blog to sekunders svæven i et kreativt luftlag hvor skivningen fører pennen. Det kender enhver skribent der skriver mere end julekort.

Denne egenskab ved processen fører noget automatisk med sig, et ubevidst aftryk af personligheden på godt eller skidt. Det er i litteraturkritikken kaldes 'begærets dunkle mål' der afsætter sig i teksten som en bibetydning eller en undertekst (Terry Eagleton, Jacques Lacan o.a.). Teksten afslører at andre motiver er virksomme, end dem din forstand kontrollerer.

Jeg sad forleden i samtale med en gammel kollega som kommenterede mine blogs med prædikatet 'surhed'. Jeg virkede sur, jeg kritiserede i stedet for at se muligheder og komme med løsninger.

Det tog mig ikke mange sekunder at give ham ret. Jeg kan komme med mange gode forklaringer på at jeg som konsulent tænker i problemer før jeg tænker i løsninger. Ikke bare fordi løsninger koster penge, men også fordi konsulentrollen indebærer at du gerne skulle være sikker på at dine løsninger faktisk er løsninger på eksisterende problemer - som sjældent er hvad de umiddelbart synes at være. Det gælder især for den praktiske leder der er omgivet af 'løsninger' som velmenende eller lobbyende kolleger gerne vil pådutte ham. Som uafhængig, ekstern konsulent er det næsten altid min rolle at skære ind til problemets kerne, før vi begynder at løse det.

Men han har ret. Ikke mindst fordi problemer virker ansporende på mig, og jeg tror på mange i min generation som har fået den samme kritiske opdragelse. Problemanalyse er faglighed. Analysen sikrer en distrance til de løsninger der umiddelbart trænger sig på. Analysen afslører at der altid er flere vinkler og alternative afgrænsninger som det lønner sig at overveje i tide - og at der sjældent er lige så stor enighed om disse aspekter som det kunne se ud til.

Jeg har gennem årene vejledt rigtig mange specialestuderende, flest på Handelshøjskolen, færre men dog nogle på DTU og på Universitetet. De studerende på CBS adskiller sig markant ved deres praktiske fornuft. De har en værktøjskasse som de brænder efter at anvende, og de bedste fyrer hele stalinorglet af hvis de kan komme til det. Til gengæld bliver de ofte skuffet over at få en middelmådig bedømmelse - fordi de mangler den kristiske problemanalyse inden de trykker på udløserknappen.

Blogging er en sjov sport. Se f.eks. Floden over Missisippi (25. juni 2006) og OhMyBlog (17. juni 2006) der handler om det samme som denne. - Er du enig i kritikken eller i forsvaret for den ? :-))

Ingen kommentarer: