tirsdag, august 29, 2006

Mindre størrelse. Samme format

Berlingske Tidende har fået en ansigtsløftning. Den er stadig Danmarks kedeligste avis, og jeg vil gerne se den læser der holder Berlingeren for at få en fornøjelig start på dagen. Avisen oser stadig af væsentlighed og ældre borgerlig fornuft.

Bevares, Berlingske Tidende er blevet pænere og mere helstøbt. Jeg havde forventet en 1. sektion med fornyelser, nye genrer, nye unge stemmer, nye vinkler, nye eller udvidede eller ændrede stofområder. Jeg har fået flere gange 5 skarpe spørgsmål til mænd på samme alder som jeg selv, en velskreven men ikke interessant klumme, Værd at vide, en interessant kommentar, et portræt, et par flotte opslag og ind- og udlandkort. - Det burde være rigeligt, men alligevel er jeg ikke tilfreds. Hvor er frækheden, provokationen, nysgerrigheden, humoren, udfordringen, uhøjtideligheden, overraskelsen og alle de andre sanseforstyrrelser som en veloplagt avis udsætter mig for ? Og hvor er appellen til fordybelse i alle de korte enheder som tabloidsektionen består af ?

Berlingske Tidende er stadig en støvet avis til voksne mennesker. 1. sektion er kedelig, Business er væsentlig, og annoncessektionerne er hverken interessante eller relevante. Kun Magasinet har bredde, kvikhed og luftighed, men tynges af genkendelige holdninger på lederopslaget.

Niels Lunde & Co har gjort sig umage, og jeg er ikke i tvivl om at de trofaste læsere hurtigt vil lære at leve med det nye format, og vil finde gratisaviserne alt, alt for lette. Til gengæld tvivler jeg på at avisen appellerer til nye læsere.

I hvert fald er jeg ikke i målgruppen når jeg skal betale 1.048 kr. for et kvartal. For mange historier, sider og sektioner henvender sig ikke til mig. Jeg er mere grøn end blå, eller bare ikke nær så mørkeblå som Berlingske Tidende.

mandag, august 21, 2006

Startproblemer

Nyhedsavisen har mistet momentum med JP/Politikens fremragende 24timer, og Berlingskes Dato der trods alt nåede at komme først på markedet. Alvorlig er også historien om Dagsbruns dårlige halvårsresultat der lægger driften af Nyhedsavisen i en fond med kun 30% ejerskab af Dagbrun, mens eksterne investorer skal stå for resten.

En PR-indsats til 03 svækker tilliden til Nyhedsavisen.

Alligevel tror jeg på den. Nyhedsavisen, der startede krigen, vil formentlig adskille sig redaktionelt med en regional profil (regionale tillæg). Som den eneste af de tre gratis husstandsaviser vil Nyhedsavisen koncentrere sig om kerneforretningen, mens de omkostningstunge funktioner tryk og distribution bliver lagt ud til underleverandører. Som den eneste ser Nyhedsavisen distributionen som en kilde til indtjening og ikke som en omkostning. Som den eneste udbyder kannibaliserer Nyhedsavisen ikke på andre produkter i virksomheden. - Og som den eneste avis har Nyhedsavisen et skandinavisk perspektiv, udgiveren er 365 Media Scandinavia, bemærk efternavnet.

Her er et unikt forretningskoncept der duer. Den store svaghed ligger et helt andet sted. Udgivelsen kan først starte når Konkurrencerådet har godkendt det fælles distributionsselskab med Post Danmark. Ud over langsommelighed og forsinkelse, betyder dette en risiko for ændringer i konstruktionen som er afgørende for udrulningens tempo og målrettethed.

Til gengæld kan de midlertidige finansielle problemer give plads til nye tunge investorer, først og fremmest Berlingske, men også en Schipsted eller en Bonnier får mulighed for at komme til fadet. Og det kan vise sig sat give Nyhedsavisen langt større styrke end det oprindelige forretningskoncept.

Der er rigeligt plads til en succes på markedet, sikkert også til to eller måske tre stræke, konkurrerende gratisaviser. Taberne skal findes blandt dagbladsmarkedets svageste, først og fremmest B.T. og Århus Stiftstidende, men hvem siger at både metroXpress og Urban overlever.

mandag, august 14, 2006

Elefanterne slås

Snart er der ti landsdækkende dagblade i Danmark, de tre gamle morgenaviser Politiken, Jyllands-Posten og Berlingske Tidende, formidagsaviserne B.T. og Ekstra Bladet, trafikaviserne Urban og metroXpress - plus de tre nye Nyhedsavisen, 24timer og Berlingskes nye unavngivne satsning. Og så har jeg ikke regnet nicheaviserne Børsen, Information og Kristeligt Dagblad med. I periferien forsvarer de regionale aviser de lokale bastioner med gratisprodukter.

Markedet bliver oversvømmet, og der bliver kamp om midten.

Lige nu handler det om at komme først; om et halvt år kommer kampen til at stå om hvem der kan bløde mindst. For at der er for mange aviser, vil hurtigt vise sig i mikrospopiske annoncepriser og tårnhøje rabatter. Så vil konkurrencen om at bløde mindst få bestyrelsesmedlemmerne til at ryste på hånden, og inden længe vil vi se udskriftningerne i toppen i bestræbelserne på at holde ud og undgå lukning.

Det vil blive svært at se forskel på trafikaviserne og de husstandsomdelte aviser. Urban, metroXpress, 24 timer og Berlingske Tidendes avis vil blive kopier af hinanden med de samme nyheder og koncepter plus og minus ti procent.

Nyhedsavisen vil skille sig ud med en regional profil (regionale tillæg). Som den eneste kombattant vil Nyhedsavisen koncentrere sig om kerneforretningen, mens de omkostningstunge funktioner tryk og distribution bliver lagt ud til underleverandører. Som den eneste ser Nyhedsavisen distributionen som en kilde til indtjening og ikke som en omkostning. Som den eneste udbyder kannibaliserer Nyhedsavisen ikke på andre produkter i virksomheden. - Og som den eneste avis har Nyhedsavisen et skandinavisk perspektiv, udgiveren er365 Media Scandinavia, bemærk efternavnet.

Tilstrækkeligt kapital bliver en nødvendig, men ikke tilstrækkelig betingelse. Men også her fører Nyhedsavisen. Dagbrun har penge, perspektiv og indtil nu den bedste og mest krigserfarne general. Det er Svenn Dam der ændrer reglerne for konkurrencen, og når røgen har lagt sig, vil han allerede være langt foran med et oplag på 900 tus. ekspl. og opkøb, overtagelser - og på vej med aviser i Sverige og Norge.

Svenn Dam tvivler ikke om udfaldet. Kig selv på http://www.dagsbrun.is/images/stories/dagsbrun_juni_2006_svenn_v3%20[read-only].pdf

torsdag, august 10, 2006

Kampen om Aalborg

I mange år, siden Berlingske overtog Århus Stiftstidenden for næsen af Jyllands-Posten, rasede bladkrigen i Århus. Byen blev oversvømmet med gratis aviser og billige tilbud, og annoncørerne nød godt af et købers marked efter lærebogen.

Med Nyhedsavisen og 24timer er den blodige slagmark flyttet nordpå. Nordjyske har tilbudt at trykke et deloplag af Nyhedsavisen, og Politiken har opsagt annoncesamarbejdet med koncernen. Samtidig udsender Politiken 24 timer i Aalborg, som Nordjyske kommer i forkøbet med Centrum Aften i 65.000 ekspl., en gratis eftermiddagsavis der supplerer Centrum Morgen, som udkommer med et oplag på 25.000 ekspl.

I modsætning til Århus Stiftstidende er Nordjyske klædt på til konkurrence, og koncernen har midlerne. Faktisk har forsvar af det regionale Nordjylland med alle midler været Nordjyskes raison d'etre gennem årtier. Med gratis morgen- og aftenavis plus en bred, digital tilstedeværelse, der sikkert er inspireret af OhMyNews, bliver det ikke let for 24timer eller Nyhedsavisen at vinde fodfæste og læsere Aalborg.

Gad vist om 24timer har en regional strategi ? - Min fornemmelse siger mig at det ikke er tilfældet. I så fald bliver Aalborg er krater af omkostninger for avisen. Nyhedsavisen er rustet til regional konkurrence, og de kan til gengæld glæde sig over at kombattanterne allerede bløder når de træder ind på slagmarken.