søndag, maj 28, 2006

Der er plads til to gratisaviser

Politikens mentale stormtropper har allerede på lederplads den 27. maj udråbt Nyhedsavisen til taber i konkurrencen på markedet. Selvtillid er godt, og vindermentalitet er en nødvendighed. Alligevel er det lidt vel tidligt at udråbe en vinder og en taber.

Der er nemlig rigeligt plads på markedet til begge gratis morgenaviser.

I Hovedsstadsområdet, hvor det afgørende slag i konkurrencen skal udkæmpes, udkommer de landsdækkende betalte aviser i mindre end hver anden husstand. - 46% for at være helt præcis. Den anden kampzone, Østjylland, har en tilsvarende dækning af betalte aviser. Der er rigtigt mange husstande der vil opleve en gratis morgenavis som et frisk nyt tilbud.

De gratis morgenaviser lever af annoncer og distribution. Her er et dagbladsmarked på godt og vel 3 mia. kroner i 2005 at tage af. Plus et marked i distriktsbladene på lidt over 2 mia. kroner og et marked for omdeling af tryksager til de danske hussstand på 1,2 mia. kroner.

Ikke alene er her ganske mange penge at gå efter for de nye udfordrere. Det er også sandsynligt at markedet bliver udvidet. Får Nyhedsavisen lavt regnet et læsertal på 1,5 millioner danskere over 12 år, bliver den så stort et medie at den alene kan flytte reklamebudgetter fra tv2. Med JP/Politikens hjælp udgør de to avisern en ny mediegruppe. To aviser yder dobbelt så stor en salgsindsats over for annoncørerne som en avis. Og mon ikke de også vil konkurrere på prisen. Alle ingredienser til en fælles succes er til stede.

Politikens lederskribent forestiller sig sikkert som de fleste andre, at de nye aviser kommer til at ligne metroXpress og Urban plus 10%. Jeg er langt fra sikker på at vi kommer til se en gentagelse, hvor JP/Politikens avis vil ligge lige så tæt på Nyhedsavisen som Urban gør på metroXpress. I hvert fald er der sund logik i at forvente to forskellige redaktionelle koncepter. Sammenlign den Metro der udkommer i London med metroXpress. Det er to vidt forskellige aviser. Metro minder langt mere om en formiddagsavis (med Daily Mail som forbillede), mens metroXpress og Urban er det tætteste vi kommer en let morgenavis kogt ned i tabloid.

Det redaktionelle udfaldsrum er rigtig stort. Jo mere forskellige de to aviser bliver, jo flere læsere vil de også tilsammen tilfredsstille. Og som komplementære kvalitetsprodukter skal de nok finde læsere og annoncører.

Det er farligt at tro at fremtiden vil minde om fortiden. I hver fald risikerer man let at blive fanget i sin egen retorik, også selv om man hedder Tøger Seidenfaden.

2 kommentarer:

Jon Lund sagde ...

"Mentale Stormtropper" Det må du nok sige! Jeg fik (også?) morgenkaffen galt i halsen, da jeg læste Politiken-lederens holdning om at kampen mod Nyhedsavisen allerede og alene med JP/Politikens ankomst til arenaen skulle være afgjort til JP/Politikens fordel.

Jon Lund sagde ...

En lille fortsættelse af min kommentar: Fandt netop lederen på Politiken.dk: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=455811

"Det betyder med stor sikkerhed, at islændingene allerede har tabt aviskrigen" står der at læse.