mandag, maj 15, 2006

Media-Conversations

I begyndelsen var ordet ... Selvfølgelig starter den første blog med Ordet, selv om det kommer til at stå nederst i bloggen. Enhver samtale består af ord fra en person til en anden. Her taler jeg til dig, indtil jeg om kort tid går i lytterposition.
Ordet er dansk, på trods af titlen. Selv om det globale blogsporg er engelsk, lever jeg professionelt af mit gode, smidige dansk med rødderne dybt plantet i i den nordiske muld.

Hvorfor Media-Conversations ?
Fordi titlen dækker de to begreber der optager mig, medier og samtale. I ikke så gamle dage skelnede vi mellem personlige og upersonlige medier, og mellem individuelle og massemedier. I dag er grænsen flydende. Fra mig til dig der læser, sammen med alle de andre der også gør det. Og du kan svare eller kommentere, eller give ros og ris som du har lyst til. Jeg glæder mig under alle omstændigheder til at høre din mening.
Min blog har egentlig kun et mål, at indgå i samtale med dig, om emner der optager os begge, og som det er værd at diskutere i det offentlige rum.

Jorden under det danske medielandskab ulmer faretruende som under vulkanen Gunung Merapi på Java.
Dagsbruns Nyhedsavisen sender bølger af sorte skyer op over horisonten. Avisen truer de betalte dagblades forretningsmodel, og selv de aviser der ikke får den som direkte konkurrent, vil blive ramt af slipstrømmen af gratis landsdækkende nyheder med kant og profil der rykker ved læsernes opfattelse af avisbegrebet og navnlig prisen på trykte nyheder.

De betalte aviser inverviewer seismologerne og og har tegnebrættet fyldt med vilde og kostbare projekter der hver for sig næppe er sin pris værd. Det er ikke bare dyrt at bekæmpe den generiske kvalitetsavis; tabet på den eksisterende forretning kan blive større end de direkte omkostninger ved at bekæmpe den stridbare Svenn Dam der vader i islandske kroner.

Det kommende medieforlig ser ud til at presse de landsdækkende aviser fra en anden kant. Forliget vil forstærke forskellene mellem public service kanalen DR og det kommercielle TV2 der får frit løb til at lancere en nye målrettede underholdningskanaler til det danske folk.

Den platform de betalte dagblade befinder sig på, bliver stadig smallere i takt med at de andre mediegrupper æder sig ind på den, og de må sande den eneste naturlov i al forretningsstrategi: der eksisterer kun et begrænset antal alternativer.

Ingen kommentarer: