torsdag, september 07, 2006

Gratis, gratis, gratis

Gratisaviserne er over os. Den store bladkrig dækkes intenst af alle medier. Nyhedsavisen er endnu ikke på gaden, men det afholder ikke medierne fra at udpege vindere og tabere. Verdenspressen har fået øje på den danske bladkrig, og bookmakerne tager glade mod dine indskud.

Og sandt er det at udbudet af trykte avisnyheder bliver formidabelt. Vi har mindst 1,5 million flere aviser når oktober måned er gået, og så har vi ikke medregnet metroXpress' og Urbans oplag der nærmer sig endnu en halv million eksemplarer. Preset på annoncepriserne har slået igennem på alle de store medier, og tro mig, de mindre kommer også til at bløde hvis de ikke har en unik og trofast målgruppe som giver annonceprisen mening for annoncørerne.

Gratiseksplosionen har ikke kun ramt avismarkedet. Også ugeblade og magasiner mærker presset fra gratis kundemagasiner med en professionel og målrettet kvalitet som placerer dem fast på medieplanen. Netto har Kiwi, Matas har Skøn, Din Tøjmand har Match, og Danske Bank har Danske Business for blot at nævne nogle få kundemagasiner.

Gratismarkederne har deres egne dynamik. Sundhedsområdet, hvor Helse har haft monopolet som Apotekernes kundemagasin, udfordres af Dagens Puls udgivet af Dagens Medicin, der i forvejen udgiver Dit Liv. Dagens Medicin er i sig selv et gratisblad til læger, der i flere år har udfordret Ugeskrift for Læger. Monopoler med høje annoncepriser inviterer til at blive konkurrence.

Gratisudviklingen er langt fra ny. Vi har i årevis haft gratis forenings- og fagforeningsblade, de sidste 30 år har vi haft distriktsblade og en gratis søndagsavis, og de sidste snart 20 år gratis tv-kanaler. Så langt hukommelsen rækker har vi haft reklamefinansierede medier. Hvor meget betaler du for at se nyheder på nettet ? Næppe meget, måske betaler du eller din virksomhed for enkelte sites, men det store udbud kan du bruge kvit og frit, og det er næst efter porno den stærkeste dynamo bag netudviklingen.

Det bliver hårdt at udgive et betalt dagblad. Selv om reklameforbruget aldrig har været større end i dag, skal der kæmpes for hver eneste annoncekrone og hver eneste abonnement, og der er ikke mange lyspunkter i den overskuelige fremtid. Lad de bedste og ikke nødvendigvis de rigste eller smarteste overleve!

Ingen kommentarer: