søndag, september 03, 2006

Mindre størrelse, mere rod

Berlingske Tidendes formatskifte bliver en skuffelse for Huset. Oplagseffekten udebliver fordi formatændringen kommer på et tidspunkt hvor den drukner i lanceringen af de nye gratisaviser. Tabloid er ordinært på et marked bestående af tabloidaviser. Fra at være en offensiv, bliver det lille format en defensiv foranstaltning der ikke vil tiltrække nye læsere.

Søndagsudgaven med indlagte broadsheetsektioner er noget rod hvor det redaktionelle stof drukner i annoncesektioner. Gassen er ved at gå af ejendomsmarkedet, og med lave priser på boligannoncer annoncerer ejendomsmæglerne alle de huse, lejligheder og fritidshuse de har til salg. Berlingske Bolig rummer så mange annoncer at selv Berlingeren har opgivet at paginere siderne. Jeg talte 154 sider med ejendomsannoncer i mindst fire sektioner, men med to upaginerede sektioner er der langt over 200 tabloidsider med ejendomme! Det kan ikke engang være i annoncørernes interesse.

Grundlæggende mangler Berlingske nytænkning. Avisen skulle have gjort op med sektioneringen. De gamle sektioner med hovedsektion, business, magasin og diverse virker uoverskuelige i tabloidavisen, og selvfølgelig kulminerer problemet i weekenden hvor de store rubrikmarkeder får avisen til at vælte. Hvis avisen skulle afpejle målgruppen af ikke-læseres behov, skulle danskerne hver nat ligge søvnløse af boligspekulationer eller boligdrømme.

Den nye Berlingske Tidende er gammel vin på nye flasker. Avisen henvender sig til os som forbrugere, først og fremmest af boliger, men også biler, job og langvarige forbrugsgoder - og redaktionelt med historier om penge, renter, erhverv. Berlingerens helte er som Børsens de succesfulde folk i toppen af erhvervslivet der for længst har ofret deres privatliv til fordel for den identiteten som leder. Det er tamt, kedeligt og gennemskueligt - og materielt i et omfang der der virker dræbende selv på de tryghedsnarkomaner og ejendomsmæglere der udgør avisens kernelæsere.

Ingen kommentarer: