mandag, juli 02, 2007

Panik før lukketid

Her lige før før ferien er det tid til at gøre status på en hektisk mediesæson med lanceringen af tre nye gratisaviser hvoraf den ene er gået ind, og hvor udfordreren, Nyhedsavisen, kæmper for at overleve et halvår mere. De røde tal er formidable, læsertallet lige under 400 tusinde, og vigtigst af alt, læsertallet per eksemplar under én.

Det ser ikke godt ud for Nyhedsavisen. Hverken på print, på webben eller med reklameomdelingen. Investorerne skal være mere end tålmodige når alt er slået fejl. Ikke mindst distributionen der skulle være motor for avisens ekspansion og forretning.

24timer har fundet en niche som er tilstrækkelig til at sikre overlevelse en tid endnu. Avisen har i hvert fald perspektiv for JP/Politikens Hus som koncernens gratisavis. Mens Nyhedsavisen er dårligt positioneret som en lidt for ung, lidt for seriøs og lidt for tung avis til den danske majoritet, ligger den smalle 24timer bedre til som Ekstra Bladets frække gøgeunge.

I det kommende halvår skal der for alvor konkurreres på de store betalte avisers websites. Her har Ekstra Bladet førertrøjen på fulgt af Jyllands-Posten. Politikens site var ellers båret af de største visioner tæt koblet til printomlægningen. Jeg spår at successen på print bliver større end på nettet hvor fornyelsen er mindre markant, og hvor selv Berlingske er en trussel.

De seneste oplagstal har vist tilbagegange i katastrofalt, men forudsigeligt omfang. Størst - og tocifret - tilbagegang må ryste Nordjyske og Århus Stiftstidender, med Randers Amtsavis og Politiken lige i hælene. Politikens oplag er skraber bunden med 114 tusinde i maj måned, heraf er 23 tusinde fællesabonnenter med Frederiksborg Amts Avis. Ekstra Bladet ligger under 100 tusinde og B.T. under 90 tusinde i oplag. Men også de mindre provinsaviser, Dagbladet, JydskeVestkysten, Sjællandske og Vejle har fået drøje hug.

Berlingske Tidende ligger umiddelbart bedst til, men med 14 tusinde fællesabonnenter med Sjællandske Dagblade er avisen i farezonen, og den gamle avis går et hårdt halvår i møde.

De store betalte dagblade er blevet nicheaviser, de små og mindre aviser med oplag mellem 10 og 20 tusinde forsvinder langsomt fra landkortet. Det må gøre ondt både på bladsalg og på kontaktprisen. Barometeret står på fusion og panik i de kommende måneder.

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Kære Morten Nielsen

Tak for synspunktet. Jeg forstår dog ikke dine kommentarer om min egen arbejdsplads, Nyhedsavisen, hele vejen igennem.

Du skriver, at "de røde tal er formidable". Nu ved jeg ikke, hvad du konkret mener med det, men måske relaterer kommentaren sig til den nyhed, som Ritzau for kort tid siden udsendte om, at selskabet bag avisen skulle have brugt ejenkapitalen, og at kassen nu er tom.
Den nyhed har Ritzau senere trukket tilbage og erkendt, at der var tale om en fejl. Det er korrekt, at selskabet bag Nyhedsavisen kører med underskud - det er helt normalt for en virksomhed i sine første leveår. Men investorerne har garanteret mindst 400 mio. kr. i indskud.

Du lægger læsertallet på knap 400.000 til grund for, at det skulle gå dårligt. Det gør immervæk avisen til den største avis i København, Odense og Århus og den fjerdestørste morgenavis på landsbasis - større end Berlingske Tidende.
Samtidig går de vigtigste konkurrenter - de gamle betalingsaviser - stærkt tilbage.

Du har ret i, at det er op ad bakke, og der fortsat er langt til mål for både papiravisen og for avisen.dk, som fortsat er langt fra sin endelige form. Men hvordan kommer du frem til, at det alt i alt ikke ser godt ud for Nyhedsavisen?

Med venlig hilsen
Per Thiemann, journalist, Nyhedsavisen
Blog: http://avisen.dk/peth

Morten Nielsen sagde ...

Kære Per Thiemann,
Tak for din kommentar. Jeg har stor respekt for Nyhedsavisen. De betalte avisers oplagsnedgang viser at Nyhedsavisen har sat sit tunge fodaftryk på markedet og fortsat vil gøre det.

Når det er sagt, mener jeg at Nyhedsavisens forretningsmodel er under voldsomt pres. Læsertallene er for lave til at sikre avisen noget der ligner fornuftige annoncepriser, antallet af læsere per eksemplar er for lavt til at sikre en effektiv udnyttelse af omkostningerne til produktion og distribution af avisen - og distributionen af reklametryksager er, så vidt jeg er orienteret, slet ikke kommet i gang endnu.

Det holder ikke, med mindre man er meget optimistisk eller har årelang tålmodighed.

Jeg ville overveje at søge et andet job hvis jeg var dig.

Med venlig hilsen
Morten Nielsen