I mange år, siden Berlingske overtog Århus Stiftstidenden for næsen af Jyllands-Posten, rasede bladkrigen i Århus. Byen blev oversvømmet med gratis aviser og billige tilbud, og annoncørerne nød godt af et købers marked efter lærebogen.
Med Nyhedsavisen og 24timer er den blodige slagmark flyttet nordpå. Nordjyske har tilbudt at trykke et deloplag af Nyhedsavisen, og Politiken har opsagt annoncesamarbejdet med koncernen. Samtidig udsender Politiken 24 timer i Aalborg, som Nordjyske kommer i forkøbet med Centrum Aften i 65.000 ekspl., en gratis eftermiddagsavis der supplerer Centrum Morgen, som udkommer med et oplag på 25.000 ekspl.
I modsætning til Århus Stiftstidende er Nordjyske klædt på til konkurrence, og koncernen har midlerne. Faktisk har forsvar af det regionale Nordjylland med alle midler været Nordjyskes raison d'etre gennem årtier. Med gratis morgen- og aftenavis plus en bred, digital tilstedeværelse, der sikkert er inspireret af OhMyNews, bliver det ikke let for 24timer eller Nyhedsavisen at vinde fodfæste og læsere Aalborg.
Gad vist om 24timer har en regional strategi ? - Min fornemmelse siger mig at det ikke er tilfældet. I så fald bliver Aalborg er krater af omkostninger for avisen. Nyhedsavisen er rustet til regional konkurrence, og de kan til gengæld glæde sig over at kombattanterne allerede bløder når de træder ind på slagmarken.
torsdag, august 10, 2006
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar