Snart er der ti landsdækkende dagblade i Danmark, de tre gamle morgenaviser Politiken, Jyllands-Posten og Berlingske Tidende, formidagsaviserne B.T. og Ekstra Bladet, trafikaviserne Urban og metroXpress - plus de tre nye Nyhedsavisen, 24timer og Berlingskes nye unavngivne satsning. Og så har jeg ikke regnet nicheaviserne Børsen, Information og Kristeligt Dagblad med. I periferien forsvarer de regionale aviser de lokale bastioner med gratisprodukter.
Markedet bliver oversvømmet, og der bliver kamp om midten.
Lige nu handler det om at komme først; om et halvt år kommer kampen til at stå om hvem der kan bløde mindst. For at der er for mange aviser, vil hurtigt vise sig i mikrospopiske annoncepriser og tårnhøje rabatter. Så vil konkurrencen om at bløde mindst få bestyrelsesmedlemmerne til at ryste på hånden, og inden længe vil vi se udskriftningerne i toppen i bestræbelserne på at holde ud og undgå lukning.
Det vil blive svært at se forskel på trafikaviserne og de husstandsomdelte aviser. Urban, metroXpress, 24 timer og Berlingske Tidendes avis vil blive kopier af hinanden med de samme nyheder og koncepter plus og minus ti procent.
Nyhedsavisen vil skille sig ud med en regional profil (regionale tillæg). Som den eneste kombattant vil Nyhedsavisen koncentrere sig om kerneforretningen, mens de omkostningstunge funktioner tryk og distribution bliver lagt ud til underleverandører. Som den eneste ser Nyhedsavisen distributionen som en kilde til indtjening og ikke som en omkostning. Som den eneste udbyder kannibaliserer Nyhedsavisen ikke på andre produkter i virksomheden. - Og som den eneste avis har Nyhedsavisen et skandinavisk perspektiv, udgiveren er365 Media Scandinavia, bemærk efternavnet.
Tilstrækkeligt kapital bliver en nødvendig, men ikke tilstrækkelig betingelse. Men også her fører Nyhedsavisen. Dagbrun har penge, perspektiv og indtil nu den bedste og mest krigserfarne general. Det er Svenn Dam der ændrer reglerne for konkurrencen, og når røgen har lagt sig, vil han allerede være langt foran med et oplag på 900 tus. ekspl. og opkøb, overtagelser - og på vej med aviser i Sverige og Norge.
Svenn Dam tvivler ikke om udfaldet. Kig selv på http://www.dagsbrun.is/images/stories/dagsbrun_juni_2006_svenn_v3%20[read-only].pdf
mandag, august 14, 2006
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar