tirsdag, august 29, 2006

Mindre størrelse. Samme format

Berlingske Tidende har fået en ansigtsløftning. Den er stadig Danmarks kedeligste avis, og jeg vil gerne se den læser der holder Berlingeren for at få en fornøjelig start på dagen. Avisen oser stadig af væsentlighed og ældre borgerlig fornuft.

Bevares, Berlingske Tidende er blevet pænere og mere helstøbt. Jeg havde forventet en 1. sektion med fornyelser, nye genrer, nye unge stemmer, nye vinkler, nye eller udvidede eller ændrede stofområder. Jeg har fået flere gange 5 skarpe spørgsmål til mænd på samme alder som jeg selv, en velskreven men ikke interessant klumme, Værd at vide, en interessant kommentar, et portræt, et par flotte opslag og ind- og udlandkort. - Det burde være rigeligt, men alligevel er jeg ikke tilfreds. Hvor er frækheden, provokationen, nysgerrigheden, humoren, udfordringen, uhøjtideligheden, overraskelsen og alle de andre sanseforstyrrelser som en veloplagt avis udsætter mig for ? Og hvor er appellen til fordybelse i alle de korte enheder som tabloidsektionen består af ?

Berlingske Tidende er stadig en støvet avis til voksne mennesker. 1. sektion er kedelig, Business er væsentlig, og annoncessektionerne er hverken interessante eller relevante. Kun Magasinet har bredde, kvikhed og luftighed, men tynges af genkendelige holdninger på lederopslaget.

Niels Lunde & Co har gjort sig umage, og jeg er ikke i tvivl om at de trofaste læsere hurtigt vil lære at leve med det nye format, og vil finde gratisaviserne alt, alt for lette. Til gengæld tvivler jeg på at avisen appellerer til nye læsere.

I hvert fald er jeg ikke i målgruppen når jeg skal betale 1.048 kr. for et kvartal. For mange historier, sider og sektioner henvender sig ikke til mig. Jeg er mere grøn end blå, eller bare ikke nær så mørkeblå som Berlingske Tidende.

Ingen kommentarer: